Verbonden partijen
Inleiding
Een verbonden partij is een instelling buiten de eigen organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Verbonden partijen zijn in elk geval alle gemeenschappelijke regelingen (10) waaraan de gemeente deelneemt en alle NV’s en BV’s waarvan ze aandeelhouder is (9 exclusief een aantal kleinere NV/BV's, opgericht bij de verkoop van de Essent-aandelen ). Een verbonden partij is één van de drie vormen voor de Gemeente Breda om haar taken uit te (laten) voeren: door een eigen directie, een commerciële partij of door een verbonden partij.
Verbonden partijen leveren soms bestuurlijk complexe verhoudingen op, omdat de gemeente bestuurder en klant is. Bovendien doen meestal meerdere partijen mee aan de verbonden partij. De Gemeente Breda is dan niet de enige bestuurder en niet de enige klant. Zij moet haar bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met die van de andere deelnemers. Dit kan de aansturing complex maken. Voordelen van verbonden partijen zijn de grotere schaal en de regionale aanpak van een regionaal onderwerp.
De vrijstelling vennootschapsbelasting (vpb) voor overheidsbedrijven vervalt met ingang van 2016. Gevolg is dat alle NV’s en BV’s en gemeenschappelijke regelingen vpb-plichtig zijn en de nodige administratieve voorbereidingen moeten treffen. De gemeenschappelijke regelingen zijn vrijgesteld voor uitvoering van publieke taken.
Mede naar aanleiding van het Rekenkamer rapport uit 2015 over verbonden partijen is bestuurlijk in regionaal verband nagedacht over de aansturing van verbonden partijen. Dit resulteerde in zeven regionale kaderstellende regels. Daarnaast zal aan de hand van een in 2015 uit te voeren audit, de spelregels van de nota verbonden partijen en de aanbevelingen uit het rekenkamer rapport een gedifferentieerde sturing per verbonden partij uitgewerkt worden.
Visie en beleid
In aansluiting op landelijke ontwikkelingen volgen we sinds 2014 de eigenaar-positie vanuit stabiliteit en kwetsbaarheid. Stabiliteit is de ontwikkeling van de exploitatieresultaten en kwetsbaarheid de ontwikkeling in het risicoprofiel in relatie tot het vermogen.
Naar aanleiding van het rapport van de Rekenkamer (2015) over de verbonden partijen is bestuurlijk in regionaal verband gedacht over aansturing. De gestarte regionale ontwikkelingen krijgen een vervolg. We gaan experimenteren met nieuwe vormen van verantwoorden en betrekken daarbij de adviezen van de Rekenkamer.
Vernieuwing is nodig. Hoe meet je bijvoorbeeld of de zorg verbetert, terwijl een instelling zijn interne bureaucratie vanwege kostenreductie significant vermindert? We gaan horizontaal toezicht onderzoeken, met als centrale waarden onderling vertrouwen en openheid. We verwachten dat professionals op die manier hun werk beter kunnen doen, er een betere verbinding is tussen alle partijen en een wederzijdse leercyclus op gang komt. Kortom: vakmanschap, verbinding en vertrouwen van alle betrokken stakeholders. Zo ontstaat meer doeltreffendheid en doelmatigheid.
Kerncijfers
(bedragen x€1.000) | Ontvangen dividend in 2014 | Geraamd dividend in 2015 | Geraamd dividend in 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rechtspersonen (RP) | |||||
NV Bredase Investeringsmaatschappij (BrIM) | 0 | 0 | 0 | ||
NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant (REWIN) | 0 | 0 | 0 | ||
Chassé Theater Beheer NV | 0 | 0 | 0 | ||
Enexis Holding ( +6 overige NV’s/BV’s) | 45 | 18 | 18 | ||
Brabant Water NV | 0 | 0 | 0 | ||
Intergas Holding BV | 0 | 0 | 0 | ||
NV Stadsherstel Breda | 0 | 0 | 0 | ||
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | 327 | 150 | 150 | ||
Neovita BV | 0 | 0 | 0 | ||
Stichting werk aan de wijk | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 372 | 168 | 168 | ||
(bedragen x € 1.000) | Betaalde exploitatie bijdrage in 2014 | Geraamde exploitatie bijdrage in 2015 | Geraamde exploitatie bijdrage in 2016 | ||
Gemeenschappelijke regelingen (GR) | |||||
GR Regio West-Brabant | 638 | 635 | 658 | ||
GR Gezondheidsdienst West-Brabant (GGD) | 3.500 | 3.660 | 3.671 | ||
GR Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden – West – Noord | 0 | 0 | 0 | ||
GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen | 0 | 224 | 235 | ||
GR Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant | 9.912 | 10.451 | 10.541 | ||
GR Belasting samenwerking West Brabant | 1.084 | 1.078 | 1.046 | ||
GR Belgisch Nederlands Grensoverleg (BeNeGo) | 3 | 3 | 3 | ||
GR Programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten | 622 | 612 | 622 | ||
GR Omgevingsdienst Midden en West Brabant | 1.746 | 1.767 | 1.767 | ||
Veiligheidshuis Breda (samenwerkingsverband) | 207 | 207 | 207 | ||
Totaal | 17.712 | 18.661 | 18.750 |
Partijen
- BRIM
- Rewin
- Chasse Theater beheer
- Enexis Holding
- Brabant water
- Stadsherstel Breda
- BNG
- Neovita
- Stichting werk in de wijk
- GR Regio West Branbant
- GR Openbare gezondheidszorg
- GR ambulancevoorziening
- GR Nazorg gesloten stortplaatsen
- GR Veiligheidsregio
- GR Belastingsamenwerking
- GR Belgische Nederlans grensoverleg
- GR Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
- GR Omgevingsdienst
- GR Veiligheidshuis